onsdag 28 oktober 2009

Frispår

Eftersom Gonzo blev sjuk glömde jag ju berätta om hans första frispår som grund för rapporten.

Helgen innan han insjuknade var vi i skogen för att leta trattkantareller och träna frispår.
Svamp fanns det inte så mycket av. Frosten och älgarna hade tagit det mesta. Men som alltid var det mysigt att vara i skogen hela familjen. Gonzo sprang mellan oss som en tok och höll stenkoll. Lillhusse åt fransk chokladapa och "körde maskin" på stubbar och stenar.

Gonzo fick tre frispår.
1. Husse gick iväg ca 50 m och Gonzo fick titta en liten bit. Tog fram honom till spåravstampet och försökte få honom att fästa i spåret. Släppte och Gonzo for i väg som en kanonkula. Mer ben än näsa det blev lite snurrigt och han kom tillbaka till mig men hittade sedan husse. Om det blev ett spår eller rent sökarbete är svårt att säga.
2. Samma som ovan, men husse gör det för svårt med en 90-graders vinkel för att slippa klättra över en gigantisk gran på marken. Gonzo löser det, med en del snurr. Husse konstaterade efteråt: går det inte och gå som man tänkt - kom tillbaka så gör vi ett nytt spår istället. Smart husse! :-)
3. Lillhusse och jag går iväg knappt 100 meter. Gömmer oss bakom en rotvälta.
Nu går det som vi tänkt. Lite snurrigt på mitten, men Gonzo redde ut det fint och spårade till och med mellan två stubbar där vi gått. På slutet springer han förbi mig och lillhusse men väntder blixtsnabbt. Glad Gonzo när han hittar och lycklig lillhusse. :-))

Planering för nästa frispår:
Bestäm innan var slutet ska vara och hur länge Gonzo ska vänta på att få gå. Gör spåret rakt i medvind och snitsla helst hela vägen. Träna i lätt terräng så både nos och ben hänger med.

3 kommentarer:

  1. Nu gör jag ett nytt försök att kommentera. Härligt att hela familjen är så engagerad. Hugo ser inte lika dan ut när han äter popcorn, även om han älskar det :-) / Åsa med Lovis

    SvaraRadera
  2. Hej! Hittade hit genom Annelis hemsida. Roligt att läsa att du tränar rapport med din hund och använder dig av klickerfilosofin...särskilt med tanke på jakt träning. Negativ förstärkning verkar vanlig i jakt träning men även i annan träning och i kombination med belöning. Själv försöker jag att använda mig av positiv förstärkning och negativt straff...kul när vi blir fler..lättare att hitta andra lösningar på olika situationer.
    Lycka till med din valp! Med vänliga hälsningar Ingela

    SvaraRadera
  3. Hej brorsan hur är det med dig nu för tiden. Jag har fullt upp med att hålla min familj sysselsatt genom att hitta på bus hela tiden. Sova tänker jag göra när jag blir gammal, haha

    Ha det bra
    Syster Zelda

    SvaraRadera