måndag 12 oktober 2009

Förstärkningsschema och vilt

Det är låång tid mellan inläggen nu. Arbete och studier tar mycket tid och då hamnar bloggandet i kläm.
Men vi tränar på.
Sedan sist har jag shejpat fram ett backande på tre-fyra steg, tränat läggande framför mig, tasstargeting, baklängesgåing med förstärkningsschema (dvs ett på förhand bestämt antal steg innnan k/t på en variabel skala) hämtat från Clicker Training for Obedience Det går riktigt fint, är på nivå tre av tio och målet är att jag ska vara på nivå 10 innan jag vänder Gonzo framåt. Fördelen med förstärkningsschemat är att man får variation på NÄR man k/t och får en hund som anstränger sig lite extra. Gonzo är den femte hunden som jag gör detta på och de tidigare goda resultaten på fritt följ gör att jag gör det igen.
Förstärkningsschemat kan användas både i antal steg, cm, dm, metrar och tidsenheter. Ett underbart verktyg! :-)
Dessutom tränar vi sitta kvar och nu klarar han både fler steg samt längre tid.
Gonzo vägde i 16,7 kilo i torsdags och börjar bli mer hund än valp.
Apporteringen går fint!! Förra tisdagen provade jag vilt - kaja och duva- igen. Gonzo var oerhört taggad. Gick över viltet i koppel och han tog det direkt och bar såå fint. Redig kille! SEdan gjorde jag inkallningar över viltet - klockrent upptag och stolt hund! Avlämningarna på båda övningarna var skräp - men det var inte det vi tränade på.
Gömde sedan viltet i buskarna i området. Närsöket var koncentrerat och fint och han plockade snyggt. Inlevereringarna har mer att önska men det är bättre att träna med dummies som inte är lika roliga.
Under veckan som kommer planerar jag att börja träna specialsök på banan i vardagsrummet. Desutom är det hög tid att hinna med några frispår som grundträning i rapporten. Någon som har en maskin som kan klona mig så jag hinner allt? *GAH* :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar