tisdag 13 oktober 2009

Apporteringsträning

Igår började jag shejpa apporteringen. Visserligen har Gonzo en fin apportering men genom att shejpa den kommer den bli mer tillförlitlig och mer som jag vill ha den.
Eftersom han tappar tänder nu så tränade jag med en mjuk leksaksdummy oh fick till fina gripanden. Det gäller bara för mig att låta bli att stoppa in apporten i munnen på honom *dum tränare, dum tränare* :-)
Tidigare på dagen tränade jag på att kedja handtarget med apport, men det gäller verkligen att ha bra belöningar för att han ska sätta nosen i handen när han har något i munnen. Att bära saker är i sig så förstärkande att han gärna vill ha grejorna själv. *my precious, only mine*
Baklängesgåingen går också framåt ;-) Tränade på vägen hem från dagis i morse och fick till hela 15 steg med fin attityd och position.
Gonzo är i förpuberteten så han tar sig större rundor ute än tidigare, dessutom testar han lite mer vad som gäller här hemma. Men allt som allt är han en härlig hund med bra dådkraft och nerver samt samarbetsvilja.
Nu är det dags för lunch för oss båda. Glömde ge Gonzo frukost imorse så jag ska nog träna med honom innan han får mat. Lite handtargeting med apportering samt kontakt i utgångsposition står på dagens lunchprogram. I eftermiddag måste jag träna ut-tecken med skålar samt snälla nej igen. Tar kanske bilen till dagis och sedan upp till skogen när jag hämtat lillhusse...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar